وکیل یاب اصفهان برای استعلام وکیل در اصفهان

آیا به دنبال وکیل متخصص هستید؟ در وکیل یاب پیدا می کنید

وکیل یاب اصفهان برای استعلام وکیل در اصفهان

آیا به دنبال وکیل متخصص هستید؟ در وکیل یاب پیدا می کنید

اگر به دنبال وکیل کاربلد و متخصص هستید به سادگی‌ می‌توانید در وکیل یاب وکلای خبره و سابقه و نحوه عملکرد وکلا را بررسی نمایید.

بایگانی

۵ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

۳۰مرداد

سابقه کیفری یا سوء پیشینه چیست؟

سوء پیشینه

در تعریف سابقه کیفری می توان چنین گفت: هنگامی که شخص بعضی از جرایمی که در قانون نام برده شده است را مرتکب شود و مجازات آن اعمال شود ، در پیشینه و سابقه کیفری او ثبت خواهد شد.
اما باید توجه کرد که اگر شخصی متهم به ارتکاب جرمی شود و حکمی مبنی بر محکومیت وی صادر نشده باشد، تا زمانی که مجرم بودن یا نبودنش ثابت شود ، برای فرد سو پیشینه در نظر گرفته نمی شود. 
سابقه کیفری یا سوء پیشینه برای فرد تبعاتی در پی دارد و صلاحیت او را در انجام بعضی از امور سلب می کند به صورت موقت یا دائمی.

سوء پیشینه در جامعه

عموم مردم بر این تصورند شخصی که جرمی مرتکب می‌شود، غیرقابل اعتماد است و با رفتار خود او را از جامعه طرد می کنند. و آن شخص مرتکب را منزوی می کنند و او را لایق امکانات اجتماعی نمی‌دانند و دیگر او را برای تصدی شغل در جامعه صالح نمی‌دانند.
اگر فردی دارای سابقه کیفری باشد برای او گواهی سوء پیشینه کیفری صادر می شود. این گواهی مدرکی است که سابقه موثر کیفری شخص را نشان می دهد.. با وجود این که مطابق اصول و مبانی قانونی همچون اصل ۳۷ قانون اساسی، اصل بر برائت است اما در مواردی همچون اشتغال در بعضی مشاغل دولتی و رسمی یا برای صدور پروانه فعالیت در بعضی از مشاغل مهم، ارائه گواهی عدم سوء پیشینه ضروری است.
امروزه مردم سر و کار زیادی با دادگاه ها دارند و ممکن است برای هر کسی مساله حقوقی و کیفری پیش آید مثلا درگیری اتفاق بی‌افتد و یا تصادف رخ دهد و هر حادثه دیگری که منجر به تشکیل پرونده قضایی نزد دادسرا و دادگاه شود و یا حتی لازم باشد به وکیل کیفری در اصفهان و یا هر شهر دیگری مراجعه کند. حالا آیا هرگونه سابقه یا پرونده قضایی در گواهی سوء پیشینه درج می شود؟

نکاتی در خصوص سابقه کیفری

اولاً) از اسم گواهی سوء پیشینه کیفری نیز مشخص است که با پرونده های حقوقی و غیر کیفری اشخاص همچون پرونده های خانوادگی یا اختلافات ملکی ارتباط ندارد.
ثانیاً) در گواهی سوء پیشنه ، صرفاً سوابق کیفری مؤثر درج می شود نه هر پرونده کیفری و نه هر سابقه محکومیت کیفری چون بر طبق قانون،  فقط محکومیت های قطعی به بعضی از جرایم جزو سابقه مؤثر کیفری به حساب می آید.
ثالثاً) سابقه مؤثر کیفری به مجازاتهایی که طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی  برای محکومین ، محرومیت از حقوق اجتماعی پیش کرده است، مربوط می شود.

محکومیت های موثر کیفری

به موجب ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ افرادی که جرمی مرتکب شوند و مجازات آنها به شرح ذیل باشد، محکومیت موثر کیفری دارند و تا پایان این موارد نمی توانند گواهی عدم سوء پیشینه بگیرند.
گواهی عدم سوء پیشینه را با رجوع به مراکز پلیس + ۱۰ می توان مطالبه کرد و حدودا ظرف یک هفته برای شما پست می شود.
این ماده مقرر میدارد:《محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم میکند:

الف) هفت سال در محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی.
ب) سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنیٌ‌ علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار.
پ) دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنیٌ‌ علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج.
تبصره ۱- در غیر موارد فوق، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود لکن در گواهی‌های صادره از مراجع ذیربط منعکس نمی‌گردد مگر به درخواست مراجع قضائی برای تعیین یا بازنگری در مجازات.
بطور مثال اگر فردی به مجازات یک سال حبس محکوم شود، چون جزو موارد بالا نیست، در سابقه کیفری فرد منظور میشود. اما اگر  به پلیس + ۱۰ مراجعه کند و درخواست گواهی عدم سوء پیشینه کند، می بیند که در گواهی عدم سوء پیشینه او چیزی به عنوان محکومیت درج نشده است.


تبصره ۲- در مورد جرایم قابل گذشت در صورتی که پس از صدور حکم قطعی با گذشت شاکی یا مدعی خصوصی، اجرای مجازات متوقف شود اثر تبعی آن نیز رفع می‌شود.
تبصره ۳- در عفو و آزادی مشروط، اثر تبعی محکومیت پس از گذشت مدتهای فوق از زمان عفو یا اتمام مدت آزادی مشروط رفع می‌شود.
محکوم در مدت زمان آزادی مشروط و همچنین در زمان اجرای حکم نیز از حقوق اجتماعی محروم می‌گردد.》
با توجه به اینکه صرفاً محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی طبق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲محکومٌ علیه را درمدت های مقرر در ذیل این ماده از حقوق اجتماعی محروم می نماید، بنابراین در غیر موارد مذکور در بندهای ذیل این ماده محکومٌ علیه فاقد سابقه کیفری محسوب می گردد و لزومی به درج در گواهی صادره نیست و باید گواهی عدم سوء‌ پیشینه کیفری صادر گردد.

چه مواردی در گواهی سوء پیشینه مندرج نمی شود؟

به جز مواردی که در بالا اشاره شد ، بقیه جرایم صرفاً در پیشینه کیفری محکوم درج می شود اما در گواهی های صادره از مراجع ذی ربط منعکس نمی شود ، مگر به درخواست مراجع قضائی برای تعیین یا بازنگری در مجازات .
طبق گفته وکیل امور کیفری در اصفهان ، جرایم قابل گذشت اگر اجرای مجازات پس از صدور حکم قطعی با گذشت شاکی یا مدعی خصوصی ، متوقف شود، اثر تبعی آن هم رفع می شود .

yesheart

برای مطالعه حکم ارتداد اینجا کلیک کنید.

در مورد عفو و آزادی مشروط ، محکوم از حقوق اجتماعی محروم می شود و همچنین آثار تبعی جرم هم پس از گذشت زمانی از زمان عفو و یا پایان مدت آزادی مشروط رفع خواهد شد .
قابل توجه است که اگر شخصی ابتدا مجرم شناخته شود و مجازات ببیند سپس تبرئه شود ، دیگر مجازات تبعی یا سوء سابقه شامل او نمی شود . چون سوء سابقه برای کسانی است که جرایم عمدی مرتکب شوند و اگر  شخصی مشخص شود که تبرئه شده دیگر نباید متحمل مجازات های تبعی شود .

در حال حاضر با توجه به الکترونیکی شدن جریان پرونده های قضایی و سامانه ثنا، سوابق همه پرونده های حقوقی و کیفری از طریق سیستم ثنا برای طرفین پرونده ، وکیل دادگستری هر یک طرفهای پرونده و مقامات صلاحیت دار قضایی قابل مشاهده است.

صدور گواهی عدم سوء پیشینه

جهت اخذ گواهی عدم سوء پیشینه باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس+۱۰ رجوع کرد و اصل شناسنامه و کارت ملی و سایر مدارک خود را به این دفاتر ارائه دهد تا گواهی عدم سوء پیشینه صادر شود، البته در بعضی از استان ها این گواهی از سوی کلانتری‌ها صادر می‌شود.
جهت حفظ حقوق افراد و رعایت عدالت اجتماعی قانون گذار درج این جرایم، در پیشینه افراد را مدت دار کرده است، یعنی بعد از مدتی از سابقه فرد پاک می شود.

گستره حقوق اجتماعی

سابقه کیفری

آن طور که در ماده ۲۶ قانون مجازات اسلامی حقوق اجتماعی آمده است، شامل این موارد می شود:
•    داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا.
•    عضویت در شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هیأت دولت و تصدی معاونت رئیس جمهور.
•    تصدی ریاست قوه قضائیه، دادستانی کل کشور، ریاست دیوان عالی کشور و ریاست دیوان عدالت اداری.
•    انتخاب شدن یا عضویت در انجمن ها، شوراها، احزاب و جمعیت ها به وسیله قانون یا با رأی مردم
•    در هیأت های منصفه و امناء و شوراهای حل اختلاف عضو شدن.
•    اشتغال به عنوان مدیر مسؤول یا سردبیر رسانه های گروهی.
•    استخدام و یا اشتغال در کلیه دستگاه های حکومتی اعم از قوای سه گانه و سازمان ها و شرکتهای وابسته به آنها، صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح و سایر نهادهای تحت نظر رهبری، شهرداری ها و مؤسسات مأمور به خدمات عمومی و دستگاههای مستلزم تصریح یا ذکر نام برای شمول قانون بر آنها.
•    اشتغال به عنوان وکیل دادگستری و تصدی دفاتر ثبت اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتریاری.
•    انتخاب شدن به سمت قیم، امین، متولی، ناظر یا متصدی موقوفات عام برگزیده شدن.
•    به سمت داوری یا کارشناسی در مراجع رسمی.
•    استفاده از نشانهای دولتی و عناوین افتخاری.
•    تأسیس، اداره یا عضویت در هیأت مدیره شرکتهای دولتی، تعاونی و خصوصی یا ثبت نام تجارتی یا مؤسسه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و علمی.

yesheart

چک بی محل و دردسرهای آن! 

نکات مهم

الف) صدور حکم قطعی در جرایم عمدی سبب محروم شدن از حقوق اجتماعی می شود، بنابراین نتیجه می گیریم که در جرایم غیر عمدی مثل جرایم رانندگی، محروم شدن از حقوق اجتماعی ممکن نیست.
ب)همان طور که در متن اشاره کردیم مرتکب شدن به جرایمی که مجازات آن شلاق تعزیری، جزای نقدی و حبس تا دو سال باشد، مرتکب را دچار محرومیت از حقوق اجتماعی نمی کند.و در گواهی سوء پیشینه کیفری نیز ذکر نخواهد شد.
ج)عفو خصوصی (عفو رهبری) باعث از بین رفتن آثار محکومیت نمی شود، درحالی که عفو عمومی (توسط مجلس) آثار محکومیت را از بین می برد و شخص از حقوق اجتماعی خود محروم نمی شود.

بهترین وکیل برای شما مخاطب گرامی کسی است که تخصص رفع اثر سوء پیشینه داشته باشد. برای این کار با استفاده از لیست وکلای تهران میتوانید بهترین وکیل را با بهره گیری از تجربیات و تخصص او جهت حل مسائل کیفری انتخاب کنید.
 

۲۵مرداد

ارتداد چیست؟

ارتداد از کلمه رد گرفته شده، و معنای لغوی آن بازگشت است. در اسلام، به بازگشتن به کفر، ارتداد و یا ردّه مى‏ گویند. به عبارت دیگر در دیدگاه اسلام، برگشتن از دین را به معنای کافر شدن از روی عمد و آگاهی می ‌دانند. ارتداد به این معنا است که فردی آن دسته از عقاید و احکامی که در اسلام ثابت هستند را انکار کند؛ و رفتارهایی از قبیل توهین به خداوند و یا به پیامبر اکرم (ص) را در پیش می گیرند. و یا اعمال حرام را مباح بدانند، و واجبات را انکار کنند. البته نکته این جاست که مسئله ارتداد تنها به دین اسلام اختصاص ندارد و در بعضی دیگر از ادیان و مذاهب هم اگر کسى از دین روى گرداند، کافر محسوب شده و از همین رو مرتد خوانده و مجازات خواهد شد.

ارتداد چیست؟

اما این نکته را باید بدانیم که اگر که شخصی چیزی از اصول دین را انکار کند، ولو چنین انکاری تنها در دل باشد و آن را بروز ندهد، ارتداد محقق می شود ، بیان و اعلام شعار کفر برای محقق شدن ارتداد شرط نیست، ولی در صورتی که فرد نسبت به اصول دین شک و شبهه داشته باشد، اما انکار نکند، ارتداد تحقق نمی یابد.

ارتداد در حقوق ایران چه جایگاهی دارد؟

در هر جامعه ای با تناسب فرهنگ و شرایطش دارای ارزش هایی است که با جوامع و فرهنگ های دیگر تفاوت دارد. این تفاوت در ارزش ‌های هر جامعه ممکن است به علت نوع تفکر و نظام اجتماعی مردم آن جامعه باشد. به عنوان نمونه، در کشور ما ایران دین و مذهب، دارای احترام و جایگاه بالایی است، و قانون گذار نیز با در نظر گرفتن موازین دینی قانون تدوین می کند و بسیار دین را حمایت می کند. همچنین قانون اساسی سایر مذاهب در ایران را از جمله زرتشت، مسیحیت و ... به رسمیت شناخته است.

اما طبق گفته وکیل کیفری در اصفهان، دین اسلام در پی ریزی جامعه ایران نقش مهم و پررنگی دارد. از همین جهت در صورتی که شخصی اقدامی در جهت مبارزه با دین انجام دهد، در حقیقت مرتکب رفتار مجرمانه ای شده است و طبق قانون اساسی، لازم است مجازات شود. عمل و رفتار این شخص که مبارزه با دین و اصول آن است را ارتداد می گویند.

نشانه هایی که ارتداد را نمایان می کند

در دو حالت و وضعیت امکان دارد که ارتداد تحقق پیدا کند.

حالت اول، وضعیتی است که شخص زمانی که از دین اسلام خارج می شود، دین دیگری را بر می گزیند. اما حالت دوم، وضعیتی است که فرد به طور کلی احکام مربوط به آن دین را قبول ندارد و اصلا آن ها را انجام نمی دهد. در حالت دوم چنانچه فرد علاوه بر انکار کردن احکام دینی، نبوت حضرت محمد را هم منکر شود، در این شرایط مرتد به حساب می آید و مرتکب رفتار مجرمانه ارتداد شده است. به گفته وکیل امور کیفری در اصفهان، چنانچه منکر شدن احکام مذهب، باعث شود دین نیز مورد انکار واقع شود، در این حالت ارتداد تحقق پیدا کرده است.

ضروریات دین نیز اموری است که بر روی آن اتفاق نظروجود دارد و به بیان بهتر از مسلّمات دین و مذهب است.

شرایطی که ارتداد را محرز می کند

ارتداد که در تعریف آن گفتیم  به خروج از دین یا منکر شدن ضروریات دین و مذهب گفته می شود، امکان دارد به وسیله هر نوع رفتار یا گفتاری انجام شود؛ با این حال نکته مهم و قابل توجه این است که این خارج شدن و کفر بعد از اسلام ‌آوردن، لازم است عالمانه و از روی آگاهی باشد تا شرایط وقوع ارتداد به طور کامل محقق شود. به عبارت دیگر، زمانی می توانیم بگوییم فردی مرتد شده است که با آگاهی و دانستن این که دین اسلام کامل ترین و برترین دین است، از آن خارج شود؛ و یا بداند که امری از ضروریات دین و مذهب است، اما آن را انکار کند.

حکم ارتداد

اگر فردی به منظور دشمنی و یا از روی تردید و شکی که دارد، از دین اسلام خارج شود، و یا به طور کلی نداند که این امر از ضروریات دین است، از مصادیق ارتداد محسوب نخواهد شد. به بیان بهتر بین موردی که فرد موضوعی را داخل در ضروریات دین می داند و آن را انکار می کند و موردی که آن امر را از ضروریات دین به حساب نمی آورد، تفاوت وجود دارد. در مورد اول، فرد مشمول جرم ارتداد خواهد شد؛ اما در مورد دوم شخص مشمول جرم ارتداد خواهد شد.

شرایط عمومی ارتداد

این شرایط شامل داشتن عقل، بلوغ، قصد و اختیار می شود. پس گفتن واژه های کفرآمیز از سوی دیوانه، غیر بالغ، غافل، بیهوش و مکُرهَ و غیره باعث ارتداد نمی ‌شود. با این حال کسی که مدعی است در ارتداد اکراه داشته، باید برای اثبات اذعایش شاهد داشته باشد.

شرایط اختصاصی ارتداد

1.    ارتداد شخص ناشی از شک و تردید نباشد.
2.    لازم است شخص مرتد، ارتدادش را علنی کند تا جرم او محقق شود.
3.    همانطور که گفتیم باید عالم باشد به اینکه مسئله مورد انکار از ضروریات دین است.
4.    ارتداد از طریق کلام و یا انجام دادن رفتاری که نشان دهنده توهین باشد، تحقق پیدا می‌کند؛ پس ترک نماز باعث مرتد شدن فرد نمی شود.

انواع ارتداد چیست؟

ارتداد در یک تقسیم بندی به دو نوع ارتداد فطری و ارتداد ملی تقسیم می شود. هر کدام از این دو نوع ارتداد دارای حکمی متفاوت است. در ادامه متن تصمیم بر آن است که این دو نوع از ارتداد را بصورت کامل تری توضیح دهیم.

مرتد فطری

چنانچه زمانی که نطفه ی فرد منعقد می شود، پدر و مادر فرد یا یکی از آنها مسلمان باشند و او بعد از رسیدن به سن بلوغ، مسلمان شده باشد، سپس با وجود دانستن این که اسلام دینی بر حق است از آن خارج شود و یا ضروریات دین اسلام را انکار کند، ارتداد محقق خواهد شد و به او مرتد فطری گفته می شود. به دیگر بیان، این که شخصی مرتد فطری حساب بشود یا نه منوط به آن است که زمان منعقد شدن نطفه، لااقل یکی از پدر و مادر فرد، مسلمان باشد. پس شخصی که با دین اسلام متولد می شود و بعد از رسیدن به بلوغ این دین را ترک و انکار کند، مرتد فطری به حساب می آید.

شخص مرتد فطری مجازات خواهد شد و مجازات چنین فردی مرگ است و توبه‌ ی او مورد قبول واقع نمی شود. علاوه بر آن، از هنگامی که ارتداد شخص محقق می شود با او مثل شخصی که فوت کرده است برخورد می شود. در نتیجه، از آن زمان، همسر فرد از او جدا می شود و باید عِدّه‌ی وفات نگه دارد. گذشته از آن به محض محقق شدن ارتداد، مالکیت شخص بر اموالش زایل می شود و کلیه ی اموالش بین ورثه‌ تقسیم خواهد شد. این شرایط در مورد مرتد مرد است، در مورد مرتد زن شرایط کمی متفاوت است. مرتد فطری زن کشته نخواهد شد؛ و اگر توبه کند توبه او مورد قبول واقع می شود. چنانچه مرتد فطری زن توبه نکرد، به حبس ابد محکوم خواهد شد.

مرتد ملی

بهترین وکلای تهران این نظر را دارند که: در تعریف و توضیح مرتد ملی می گوید: در موردی که یک فرد با دین اسلام متولد نشود، یعنی پدر و مادر او یا لااقل یکی از آن ها به هنگام تشکیل نطفه مسلمان نباشد، و او بعد از بالغ شدن و رسیدن به سن بلوغ به صورت خود مختارانه دین اسلام را برگزیند و مسلمان شود، اگر با دانستن و اگاهی داشتن از این که اسلام برترین و کامل ترین دین است از آن خارج شود یا ضروریات دین اسلام را انکار کند، ارتداد مخقق خواهد شد و آن شخص مرتد ملی به حساب می آید.

در ارتداد ملی برخلاف ارتداد فطری، فرد مرتد این فرصت و شانس را دارد که توبه کند و توبه او مورد پذیرش قرار می گیرد، و چنانچه توبه نکند، کشته خواهد شد. علاوه بر آن از هنگام تحقق ارتداد، همسرش باید عدّه‌ی طلاق نگاه دارد و در صورتی که مرتد تا پیش از اتمام مدتِ عدّه توبه نکند، رابطه‌ ی زوجیت میان آن ها به طور کامل از بین خواهد رفت. همچنین اگر فرد مرتد توبه نکند، اموال او در بین ورثه‌ی مسلمان تقسیم شده و اگر دارای ورثه‌ ی مسلمان نباشد، کلیه ی اموال او به حاکم اسلامی خواهد رسید.

پس در می یابیم که شخصی که مرتد ملی به حساب می آید، مالکیت او بر اموالش زایل نخواهد شد و تا موقعی که تکلیف توبه‌ ی او مشخص نشده‌ است، همچنان شخص مالک اموال خود باقی می ماند؛ با این حال این مالکیت بر اموال، به صورت مطلق نیست و شخص این امکان را ندارد که هر نوع تصرفی در آن ها انجام دهد. در ارتداد از نوع ملی هم چنانچه مرتد زن باشد، چه توبه کند و چه توبه نکند، کشته نخواهد شد.

راه های اثبات ارتداد

ارتداد از دو راه ثابت می‌شود:
•    خود فرد به ارتدادش اقرار کند.
•    وجود شواهد، رفتار یا گفتاری که ارتداد شخص را نشان دهد.

۲۴مرداد

طرح شکایت جهت صدور چک بلامحل

صدور چک بی محل

صدور چک بلا محل یا چک برگشتی

طرح شکایت جهت صدور چک بلامحل در نتیجه پیشرفته شدن سیستم های اقتصادی و تغییر نحوه ی پرداخت در معاملات مورد توجه قرار گرفته است. به عبارت دیگر، این روزها دیگر کسی برای پرداخت بهای کالای خریداری شده از وجه نقد استفاده نمی کند و غالبا چنانچه وجه آن زیاد باشد اقدام به صدور چک می کنند. در واقع می توان چنین گفت که این روزها اسناد تجاری یکی از ابزار های مهم در پرداخت به حساب می آیند که همانطور که می دانید پر کاربردترین آن چک است. 
وکیل حقوقی در اصفهان بیان می کند چک ابزار مهمی در تنظیم روابط مالی محسوب می شود که البته مشکلات زیادی نیز به دنبال دارد که یکی از آن ها صدور چک بلامحل است که چک برگشتی نیز به آن گفته می شود. 
در قانون برای دارنده ای که چک برگشتی در دست دارد 3 راه برای وصول مبلغ چک پیش بینی شده است، حقوقی، کیفری و ثبتی. وکیل دادگستری اضافه می کند که هر یک از این 3 راه شرایط و ضوابط مخصوص به خود را دارد که باید بر طبق آن صورت بگیرد، اما در این مقاله ما تصمیم داریم تا نحوه ی طرح شکایت برای چک بلامحل را توضیح دهیم. پس برای آن که بیشتر با این امر آشنایی پیدا کنید این مقاله را از دست ندهید.
پیش از هرچیز چک را تعریف می کنیم تا چنانچه ابهامی در این خصوص وجود دارد رفع شود.

چک چیست؟

بنا به گفته ی وکیل دادگستری چک به سندی گفته می شود که که محال علیه آن یا کسی که باید وجه آن را پرداخت کند بانک است. به عبارت دیگر صادر کننده چک مبلغی را در چک درج می کند تا بانک همان مبلغ را که در حساب جاری صادرکننده نزد آن بانک وجود دارد، به دارنده پرداخت کند. وی اضافه می کند این امکان وجود دارد که چک در وجه حامل صادر شود به این معنا که سند در دست هرکس که باشد وی دارنده آن محسوب می شود و یا در وجه شخص معین باشد که در این حالت فقط کسی که چک در وجه او صادر شده دارنده به حساب می آید. 

 نحوه طرح شکایت به چک برگشتی

 وکیل خوب می گوید زمانی می توان نسبت به چیری شکایت کیفری کرد که آن عمل در قانون جرم انگاری شده باشد، در نتیجه می توان دریافت که صدور چک بلامحل نیز در قانون جرم انکاری شده است که امکان شکایت کیفری برای آن وجود دارد. اما باید بیان نمود که جرم صدور چک بلامحل یک جرم خصوصی است، به این معنا که تنها درصورتی که شاکی خصوصی شکایت کند می توان  آن را تعقیب و پیگیری کرد. در ماده 11 قانون چک، شاکی خصوصی برای شکایت از چک بلامحل دارنده چک است. البته دارنده به کسی گفته می شود که برای اولین بار سند تجاری را که همان چک است به بانک ارائه می دهد. نکته ی قابل توجهی را بیان می کند و آن این است که بانک ها وظیفه دارند به محض این که دارنده چک برای وصول وجه آن مراجعه نمود، هویت و مشخصات او را در ظهر چک به همراه تاریخ درج کنند.
اما برای نحوه ی طرح کردن شکایت کیفری برای چک برگشتی باید گفت که دارنده ی چک وظیفه دارد چنانچه بخواهد از حق شکایت کیفری خود استفاده کند، چک را در تاریخی که در آن درج شده است و یا 6 ماه بعد از تاریخ صدور، به بانک ارائه داده و وجه آن را مطالبه نماید. حال اگر این چک محلی برای پرداخت نداشت باید تقاضای صدور گواهی عدم پرداخت کند و ظرف مهلت 6 ماه از تاریخ صدور این گواهی باید اقدام به طرح شکایت کیفری کند. به این صورت که به دادسرای محلی که گواهی عدم پرداخت صادر شده مراجعه نموده و شکایت کیفری خود را برای وصول چک مطرح کند.

 

چک بلامحل

 

اما سوالی که ممکن است به وجود بیاید این است که اگر چکی از طریق ظهرنویسی به دیگری منتقل شود آیا حق طرح شکایت کیفری برای دارنده جدید محفوظ می ماند؟ 
درپاسخ این پرسش وکیل متخصص در امور کیفری بیان می کند: چنانچه چکی از طریق ظهرنویسی به دیگری واگذار شود، تنها در صورتی حق شکایت کیفری برای او محفوظ می ماند که پیش از آن که چک برگشت بخورد منتقل شده باشد و یا چنانچه بعد از برگشت است، انتقال به صورت قهری باشد، یعنی دارنده فوت نموده و سند به ورثه او منتقل شود.
نکته ی مهمی که وجود دارد و وکیل پایه یک دادگستری به آن اشاره می کند این است که به موجب قانون چک یک سند لازم الاجرا محسوب می شود و به همین علت می توان این سند را از طریق واحد اجراییه اداره ثبت نیز پیگیری نمود. یعنی به بیان دیگر می توان برای دریافت وجه آن اجرایه نیز صادر کرد. البته در این حالت هم باید گواهی عدم پرداخت چک از سوی بانک صادر شده باشد. 
وی اضافه می کند دارنده باید به واد اجراییات اداره ثبت مراجعه کرده و بعد از آن که اجراییه صادر شد، مالی از صادرکننده سند را برای توقیف معرفی کند.

چک هایی که نمی توان از آنها شکایت کیفری کرد

بنا بر آن چه که وکیل کیفری در اصفهان اذعان می دارد چک هایی وجود دارد که دارنده ی آن نمی تواند برای وصول وجه آن شکایت کیفری مطرح کند، که در ادامه بیان می کنیم چه چک هایی قابل شکایت کیفری نیستند: 

  1. چنانچه ثابت شود چکی سفید امضا است نمی توان علیه آن چک شکایت کیفری مطرح کرد؛ به عبارت دیگر اگر کسی ثابت کند که چکی را بدون آن که در آن نام دارنده و مبلغ و تاریخ درج کند صادر کرده و به کسی داده است، دیگر نمی توان علیه آن چک شکایت کیفری مطرح نمود و چک حقوقی است. 
  2.  چنانچه در چک برای پرداخت شرطی درج شده باشد؛ به عنوان مثال کسی خانه ای خریداری نموده و برای پرداخت وجه آن چکی صادرنموده است اما خریدار شرط می کند فروشنده زمانی می تواند وجه چک را برای پرداخت به بانک ببرد که اول سند خانه را به نام خریدار زده باشد. البته لازم به ذکر است ضرورتی ندارد که این شرط در خود چک درج شده باشد و حتی اگر در مبایعه نامه آمده باشد و یا از طریق شهادت دادن بتوان آن را ثابت نمود، چک دیگر قابلیت شکایت کیفری ندارد.
  3.   در خصوص چک هایی که برای ضمانت صادر شده است نمی توان شکایت کیفری مطرح نمود؛ وکیل پایه یک در تعریف این چک می گوید به چکی که به منظور تضمین نمودن معامله ای و یا حسن انجام کار صادر شده است اطلاق می شود. همانند مورد فوق حتی اگر در متن چک نیز برای ضمانت درج نشده باشد اما از راه های دیگر قابل اثبات باشد، قابل قبول است و وصف کیفری را از دست می دهد.

چک برگشتی

  1. چک هایی که در آن تاریخ قید نشده است را نمی توان از طریق کیفری پیگیری نمود؛ چنانچه صادر کننده در چک تاریخ صدور درج نکرده باشد و ثابت کند دارنده خود برای آن که بتواند وجه چک را وصول و شکایت کیفری طرح کند تاریخ درج کرده است، دیگر نمی توان آن چک را مورد شکایت کیفری قرار داد.
  2.  در صورتی که چکی مدت دار باشد نمی توان علیه آن شکایت کیفری طرح کرد؛ به عبارت دیگر اگر اثبات شود که تاریخی که برای سررسید درج شده با تاریخ صدور تفاوت دارد تنها می توان از طریق حقوقی آن چک را پیگیری نمود.
  3.  اگر چکی برای معامله ی نامشروع صادر شده باشد، وصف کیفری خود را از دست می دهد. 
  4.  اگر برای چکی در مدت 6 ماه از تاریخ سررسید گواهی عدم پرداخت صادر نشود یا به اصطلاح برگشت نخورد، دیگر نمی توان شکایت کیفری طرح کرد.
  5.  آن دسته از چک هایی که از سوی موسسات مالی و اعتباری یا صندوق های قرض الحسنه صادر می شود، نمی توان شکایت کیفری مطرح کرد.
  6.  همانطور که سابق بر این بیان نمودیم اگر چکی که برگشت خورده یا به عبارتی گواهی عدم پرداخت برای آن صادر شده است به دیگری واگذار شود، دیگر نمی توان از طریق کیفری آن را پیگیری نمود. 

قوانین چک برگشتی و حکم جلب

به طور خلاصه و برای نتیجه گیری از مطلب فوق می توان گفت که زمانی که چک بلا محلی صادر می شود از سه طریق می توان آن را پیگیری نمود، پیگیری حقوقی که دارنده باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه نموده و دعوی مطالبه وجه طرح می کند تا پرونده به اجرای احکام ارجاع داده شود. 
راه دوم پیگری از طریق کیفری است که در این مقاله به تفصیل درباره آن صحبت کردیم، دارنده باید به دفتر خدمات قضایی رجوع کرده و دعوی کیفری طرح کند و پرونده را در دادسرا پیگیری نموده و مجرمیت صادر کننده را ثابت کند.
راه نهایی و سوم صدور اجراییه است. از آنجایی که چک در حکم سند رسمی بوده و یک سند لازم الاجرا به حساب می آید، دارنده می تواند به اداره ثبت رجوع کرده و تقاضای صدور اجراییه و توقیف کردن اموال صادر کننده را بدهد. 

۱۹مرداد

 لیست بهترین وکلای تهران

از طریق لیست زیر با وکیل خود تماس بگیریدyes

نام وکیل شماره تماس آدرس وبسایت
گروه وکلای سفیر صلح 02122000269 - 09121994176 https://sezaonline.com/
بنیان حقوقی دادحامی 02186081708 https://dadhami.com/
موسسه وکیل تاپ ۰۲۱-۹۱۰۰۲۰۹۰ https://vakiltop.com/
وکلای دادگستر پاسارگاد ۸۸۶۲۲۱۷۸-۰۲۱ https://vokalayedadgostar.com/
علی ابراهیمی مهر 09120336862 https://vakil-tehran.com/
مرتضی سلطان آبادی 09121216246-02634400296 -
محمد حاجیلو 02324234722-09121275588 https://hajilou-lawyer.com/
مسعود اسلامی مهر 26413763- 26413766- 26413112 http://solhesadra.com
ماهرخ کریمی 88799781-09123201723 -
نرگس بابک 77597527-09122987583 -
رضا قائدی 09122337741 -
سروش سلامیان 09121860361-02122225808 https://soroushsalamian.co
احمد فاطمی 88914881-09121778784 -
جواد گودرزی 09123322850-02176203878 -

موسی ذبحی نجف آبادی

22896058-09122116851 -
علیرضا شمشیری 09122306449-86070387 -
نازنین نوریان 09123000113-88535633 -

اگر شما هم وکیل خوبی را می‌شناسید که نام او در این لیست ذکر نشده، مشخصات وی را از طریق کامنت‌ با ما به اشتراک بگذارید.

۱۳مرداد

از طریق لیست زیر با وکیل خود تماس بگیرید yes

 

نام وکیل

شماره تماس آدرس وبسایت
سعید آقا باباگلی ۲۳۶۷۷۵۲ – ۰۹۱۳۳۱۱۳۶۴۲  
حیدرعلی آقاحسینی ۰۹۱۱۳۱۴۴۲۴۸  
اسفندیار  آقاعلی ۰۹۱۱۲۷۳۱۸۴۳  
عبدالعلی آل رسول ۲۳۳۰۶۲۰  
رحمت اله احمدپور ۰۹۱۳۳۱۰۸۱۷۳  
محمدصادق احمدی ۲۶۵۰۰۲۵ – ۰۹۱۱۳۱۳۷۸۱۷  
نرگس شفیعیون ۳۶۲۷۴۴۵۰-۰۳۱ nargeshafieun.ir
محمدعلی احمدی دارانی ۰۹۱۳۳۱۳۴۹۴۳  
حسین ادیب حاج باقری ۶۶۱۴۱۲۱  
محمدتقی ادیبی -  
غلامحسن استکی ۰۹۱۱۳۱۲۱۵۱۱  
منوچهر استکی ۲۲۶۲۲۹۳ – ۰۹۱۳۱۸۱۱۱۴۱  
محمدرضا استوار ۶۶۱۵۶۳۶  
حسن استواری ۲۲۱۱۳۶۱  
اسداله اسلامی ۶۶۸۷۹۰۱  
محمد اسلامی ۰۹۱۱۳۱۳۲۹۱۲  
ایرج اشرافیان پور ۶۶۸۲۱۱۴  
امیر اصلانی ۶۲۶۲۵۹۴ – ۰۹۱۱۳۱۶۳۳۹۳  
منصور اصلانی ۳۲۴۳۹۱۹  
مهنوش ذبیحی mahnooshzabihi.ir
محمدعلی الشریف ۲۲۲۹۶۰۹  
محمدمهدی الشریف ۲۲۲۹۶۰۹  
مهران الشریف ۲۲۲۹۶۰۹  
جواد امامی ۲۶۴۳۰۳۷  
حامد امیری 09133028746 hamedamiri.com
محمد هاشم امینی ۶۶۹۸۵۵۵  
علیرضا امینی -  
فرزاد امیریوسفی -  

 

نام وکیل شماره تماس 

آدرس وبسایت

مصطفی انوری زاده ۶۲۵۱۲۰۵ – ۶۲۷۶۰۵۰  
شاپور ایروانی -  
علیرضا بارانی ۶۶۲۶۳۷۴  
اکرم بهشتی 09139139163 akrambeheshti.ir
محمود باقری ۶۶۹۳۸۳۴ – ۰۹۱۱۳۱۳۸۹۷۷  
عباس باقرهادی ۰۹۱۳۳۱۱۸۳۵۷  
سید منیر بحرینی ۲۲۲۷۸۱۹ – ۰۹۱۳۱۲۱۴۰۱۷  
محمدرضا بخت آور ۲۶۶۲۹۸۴ – ۰۹۱۳۳۱۵۷۲۲۰  
محمدرضا بخردی ۲۲۲۳۷۳۳  
بهروز برخشان ۰۹۱۳۱۱۳۰۰۱۷  
احمدعلی برومند ۴۴۵۹۵۰۶  
شهریار برومند ۶۶۸۱۵۶۷  
حسن برهانی ۲۳۸۰ ۳۷۰ ۹۱۳ https://esfahanlaw.ir
محمدعلی بکتاشیان ۳۲۷۶۶۴۷  
مجید بنکدار ۶۲۷۵۲۶۲ – ۰۹۱۱۳۱۴۶۰۴۶  
سید احمد بنی هاشمی ۲۲۱۳۲۲۵  
سعید بهزادی پور ۶۶۱۰۱۳۲  
مهدی علیجانی 09332373448 vakil-isfahan.ir
ماشاءاله بیجاری ۶۶۸۱۰۱۲  
حجت الله کریمیان 03132347458 - 09132100173 www.estifa.ir
حسن پوربافرانی ۲۶۴۱۱۹۵  
علیرضا شیشه گر

 

isfahanattorney.ir
سعید پورشیروانی ۰۹۱۱۳۱۳۵۱۲۸  
محمدرضا پیرهادی ۰۹۱۳۳۱۵۶۰۰۹  
مهدی پیوان ۲۲۲۶۵۸۳  
مرتضی تاج آبی ۰۹۱۱۳۱۱۳۶۳۳  
حجت اله تاجمیر ریاحی ۶۶۲۹۴۴۶ – ۰۹۱۳۳۱۰۸۹۴۹  
نجم الدین تدین ۶۲۴۸۳۳۸  
حسین یاوری

09133940430

hossienyavari.ir

coolcoolcool

در صورتی که شما نیز وکیلی را می‌شناسید که در این لیست وجود ندارد، مشخصات وی را برای ما در کامنت ها به اشتراک گذارید تا به لیست وکلای اصفهان اضافه شود.