وکیل یاب اصفهان برای استعلام وکیل در اصفهان

آیا به دنبال وکیل متخصص هستید؟ در وکیل یاب پیدا می کنید

وکیل یاب اصفهان برای استعلام وکیل در اصفهان

آیا به دنبال وکیل متخصص هستید؟ در وکیل یاب پیدا می کنید

اگر به دنبال وکیل کاربلد و متخصص هستید به سادگی‌ می‌توانید در وکیل یاب وکلای خبره و سابقه و نحوه عملکرد وکلا را بررسی نمایید.

بایگانی

حق مسکن به چه معناست؟

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۱۳ ق.ظ

حق مسکن چیست؟

بهترین وکیل خانواده سایت وکیل یاب در تعریف حقوق می گوید: حقوق به معنای امتیاز و استعدادی است که به فرد داده می شود و او این فرصت را دارد که از این امتیاز و توانایی برای رفع نیازهای خود استفاده کند. این قبل از تعهد و تعهد است و به معنای احترام و توجه به حقوق و حقوق دیگران است. حق مسکن نیز یکی از انواع حقوقی است که به زنان داده می شود.

تعهد به دو دسته تقسیم می شود:

  1.  تعهدی که جامعه بر عهده افراد گذاشته است.
  2. تعهد مشخص شده در قراردادها برای اشخاص.

یکی از این تعهدات قراردادی شرایط در طول ازدواج است که با رضایت طرفین در مفاد قرارداد ازدواج آنها لحاظ می شود، یعنی این شرایط وقتی رسمی می شود که در دفتر اسناد رسمی و سند ازدواج با امضای هر دو شخص وارد شود. موارد این شرایط در قانون مشخص نشده است و همانطور که گفتیم با توافق طرفین تعیین می شود. در این مقاله تصمیم داریم حق مسکن را با توافق طرفین توضیح دهیم که یکی از این شرایط در ازدواج است که بسیار رایج و مهم است و این شرط تعیین حق انتخاب خانه ، شهر یا محل سکونت است با توافق کشورها حق مسکن نیز در سند ازدواج ثبت شده است.

برای دریافت مشاوره و استعلام وکیل در اصفهان کلیک کنید.

حق مسکن

به گفته وکیل خانواده، اولین قدم برای شروع زندگی مشترک، آماده سازی خانه برای زندگی است. این بدان معناست که تهیه خانه برای زندگی یکی از شرایط ضروری است که می تواند منجر به اختلاف و بحث بین زوجین شود.
در نظام حقوقی ایران، اصل بر این است که زن برای زندگی باید در خانه ای که شوهر تعیین کرده است زندگی کند مگر اینکه شوهر اختیار تعیین مسکن را به زن داده باشد. به عبارت دیگر ، در صورت موافقت و قبول شوهر ، زن می تواند حق و اختیار تعیین خانه و شهر محل سکونت را در طول ازدواج داشته باشد. اکنون ، اگر مرد نتواند خانه را برای مسکن آماده کند ، زن می تواند او را مجبور کند که از طریق دادگاه مسکن تهیه کند.

حق مسکن و شرایط قرارداد

برای اینکه زن بتواند از مسکن برخوردار شود، باید به وضوح در قرارداد قید شود. به عبارت دیگر، شما باید مستقل باشید ، شهر محل سکونت یا حتی خانه موردنظر برای از بین بردن ابهامات در این مورد ، زیرا اگر فقط بیان شود که همسر تعیین مسکن را بر اساس قانون تنها می تواند انتخاب کند و شهر محل سکونت را تعیین می کند. در صورتی که زن حق تعیین مسکن را داشته باشد ، ممکن است شوهر را ملزم به ارائه یک خانه مستقل با طرح شکایت در دادگاه کند. بنابراین ، برای شوهر امکان درخواست اطاعت وجود ندارد مگر اینکه شوهر خانه جداگانه ای تهیه کرده باشد.

حق مسکن در قانون مدنی و شرایط حق اقامت زن

طبق مفاد ماده 1107 قانون مدنی دریافتیم که منظور از نگهداری، برآوردن تمام نیازهای عادی زن متناسب با وضعیت او مانند پوشاک، مسکن، غذا، دارو، وسایل منزل و غیره است. بنابراین نتیجه می گیریم که مرد موظف است مسکنی متناسب با شأن و جایگاه زن ارائه دهد، در غیر این صورت این مورد مشکل محسوب می شود و علاوه بر این، ناتوانی در تأمین مسکن عدم پرداخت هزینه نگهداری محسوب می شود. زوجه همچنین می تواند مطابق ماده 1129 قانون مدنی تقاضای طلاق کند. اما اگر زن بدون دلیل موجهی از زندگی در خانه ای که شوهرش تهیه کرده مانع شود، غیرقانونی تلقی می شود و حق تعمیر و نگهداری را نخواهد داشت. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله شرایط حقوق مسکن زنان را نیز مطالعه کنید.

وکیل خانواده در اصفهان مواردی را که زن حق دارد صاحب خانه ای غیر از همسرش باشد به شرح زیر ذکر می کند:
اگر زن و شوهری که زیر یک سقف و در یک خانه زندگی می کنند باعث ترس و ترس از دست دادن جان و ناموس زن شود؛ بر اساس این وضعیت ، و همچنین مطابق ماده 1115 قانون مدنی ، یک خانه مستقل تهیه کنید. در این مورد ، زن حق دارد تا زمانی که دادگاه به زوجه دستور بازگشت به خانه شوهر را ندهد، نفقه دریافت کند.

آیا خانه پدرشوهر یک خانه مستقل است؟

اگر مسکنی که مرد به منظور زندگی مشترک در نظر گرفته است ویژگی های لازم را نداشته باشد، مورد تایید نخواهد بود. امکانات شامل اتاق نشیمن، حمام، توالت و آشپزخانه مجزا است. بنابراین زن یا شوهر نمی توانند همسر خود را به اجبار به خانه مشترک با والدین خود ببرند. در چنین مواردی، دادگاه متخصصی را برای بررسی محل اعزام می کند و اگر این مکان ویژگی های مشخص شده را نداشته باشد ، مکان را مستقل نمی داند و ترتیب می دهد که زن و شوهر خانه ای مستقل تهیه کنند.

ممکن است به دلایلی زن و شوهر در ابتدای زندگی مشترک در خانه اقوام شوهر زندگی کنند. در چنین حالتی، اگر دادگاه تشخیص دهد که زندگی با اقوام و دوستان شوهر با شأن و جایگاه زن متناسب نیست، به زوجین دستور می دهد خانه مستقلی تهیه کنند. در این شرایط، زن حق دارد از اطاعت خودداری کند تا اینکه شوهر به او مسکن بدهد، اما او همچنان حق نگهداری دارد.

برای دریافت مشاوره و استعلام وکیل در تهران کلیک کنید.

حق مسکن برای یک زن چیست؟

همانطور که بارها ذکر شد و وکیل خانواده تأکید کرد ، مسکن ارائه شده توسط زن و شوهر برای شایستگی وضعیت و موقعیت اجتماعی زن ضروری است، علاوه بر این، مبلمان و وسایل باید برای زن مناسب باشد.

که البته، مددکار اجتماعی موقعیت و منزلت زنان را تشخیص میدهد. هنگامی که مراقب به محل تعیین شده یا زندگی مشترک می رسد ، وضعیت محله، اثاثیه و خانه را بررسی می کند و آن را با وضعیت زن قبل از ازدواج در خانه پدرش مقایسه می کند. در نهایت، وی پس از بررسی دقیق عوامل مختلف مانند اشتغال، درآمد، وضعیت تحصیلی و شرایط زندگی، نظر خود را بیان می کند.


بهترین وکیل تهران می گوید که اگر زنی حق تعیین خانه دارد، حق او محدود به زمان خاصی نیست و نمی توان گفت که یکی دو بار ساقط شده و از بین می رود. اما این حق دائمی است و می توان به طور مکرر تمرین کرد. البته، این نکته را نیز باید در نظر داشت که تعیین این حق برای زن به معنای سوء استفاده از آن و مجبور کردن همسرش به زندگی در خارج یا حتی با اعضای خانواده نیست.

مراحل و مدارک مورد نیاز برای درخواست طلاق به دلیل نداشتن مسکن

مدارک مورد نیاز برای ارائه این درخواست عبارتند از: اصل شناسنامه، اصل کارت ملی، اصل قرارداد یا کپی تمام صفحات آن

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای شروع روند آماده سازی برای میانجیگری انجام دهید:

  •  ثبت نام در سیستم اطلاع رسانی الکترونیکی (ثنا)
  •  ثبت طلاق به دلیل عدم ارائه مسکن برای زندگی مشترک در دفاتر خدمات الکترونیکی دادگاه
  • ارجاع پرونده به دادگاه از دفاتر خدمات الکترونیکی دادگاه و مشخص شدن شعبه پرونده و زمان آن از طریق پیامک
  •  تشکیل اولین جلسه دادگاه و اخطار زوجین به منظور تهیه مسکن مناسب برای زندگی مشترک

در صورت نیاز به مشورت با وکیل خانواده می توانید برای رزرو نوبت خود از طریق راه های درج شده در لیست اقدام کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی