وکیل یاب اصفهان برای استعلام وکیل در اصفهان

آیا به دنبال وکیل متخصص هستید؟ در وکیل یاب پیدا می کنید

وکیل یاب اصفهان برای استعلام وکیل در اصفهان

آیا به دنبال وکیل متخصص هستید؟ در وکیل یاب پیدا می کنید

اگر به دنبال وکیل کاربلد و متخصص هستید به سادگی‌ می‌توانید در وکیل یاب وکلای خبره و سابقه و نحوه عملکرد وکلا را بررسی نمایید.

بایگانی

بخشیدن مهریه جه مراحلی دارد؟

يكشنبه, ۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۱۴ ق.ظ

مراحل اعطای مهریه

مهریه یک دین و یک خواسته است که مسئولیت آن در ازدواج بر عهده مرد است. در این قرارداد می توان مهریه را به عنوان خانه یا خودرو با مشخصات خاص ثابت کرد یا متداول بود، مانند مهریه 100 سکه بهار آزادی.

اما اگر زن مهریه را به مرد بخشیده باشد، دیگر حق مطالبه آن را نخواهد داشت.

در زیر در مورد تصمیمات مربوط به اعطای مهریه یا پرداخت مهریه صحبت خواهیم کرد.

اعطای مهریه

اعطای مهریه و انواع مهریه از اموال زن است و او می تواند هر نوع تصرفی در آن داشته باشد ، به عنوان مثال آن را بدهد یا به مرد بدهد.

مهریه به روشهای مختلف امکان پذیر خواهد بود. گاهی اوقات اتفاق می افتد که زن با اعتراف به دریافت مهریه از مرد اعتراف می کند ، که طبق اعتراف خود او حتی اگر دریافت نکرده باشد؛ او دیگر حق درخواست نخواهد داشت.

یا در مورد دیگری، سندی تهیه می کنند یا زوج مرد را از پرداخت مهریه معاف می کنند.

به این می گویند ابرا.

در مورد دیگر، زن مهریه خود را به مردم می دهد. این مهریه نباید چنین تصور شود که چون هدیه ای است که در آن حق رجوع وجود دارد ، بنابراین حق رجوع نیز وجود دارد. خیر، دادن مهریه در اینجا به معنای دادن و دادن مهریه است.

مدارک و مراحل اعطای مهریه

در طی مراحل اعطای مهریه، نیازی به مراجعه به دادگاه و با سند عادی و نوشتن دستی توسط طرفین و حتی شفاهی نیست ، می توان مرد را از مهریه آزاد کرد.

اما اگر به صورت مکتوب یا در یک سند رسمی باشد، بدیهی است که آسیب کمتری وارد می شود و زن نمی تواند از بخشش خود در قالب یک سند رسمی خودداری کند.

برای دریافت سند رسمی اهدای مهریه باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید.

برای مهریه دادن شرایط خاصی وجود ندارد ، مگر اینکه زن مجبور باشد این کار را در سلامت کامل انجام دهد و بالغ و عاقل باشد.

به عنوان مثال ، چون سن مداخله مالی 18 سال است ، اگر فردی با زنی 17 ساله یا کمتر ازدواج کند ، زن نمی تواند مهریه خود را ببخشد مگر اینکه 19 ساله باشد.

شرط گذاشتن برای بخشیدن مهریه

در حالی که زن مهریه را می پردازد، می تواند شرطی را نیز ذکر کند یا آن را برای چیزی به تعویق بیندازد.
بخشش مهریه می تواند در شرایط مختلف مورد استفاده قرار گیرد ، اما در بیشتر موارد همان معافیت همسر از پرداخت مهریه را دارد، مگر در مورد فوق الذکر که تابع مقررات هدیه است.

مهریه هم در سند عادی و هم در سند رسمی و هم به صورت شفاهی قابل بخشش است.

متنی نمونه برای بخشیدن مهریه:

 

اینجانب …………………………….. فرزند …………………. دارنده شماره شناسنامه ………………. صادره از ………………… متولد ………………. به شماره ملی ………………….. ساکن …………………………………..

با طیب خاطر و رضای کامل اقرار و اعتراف می نمایم مبنی بر اینکه از تمامی و کل مهریه خود که عبارت از تعداد/مبلغ ……………………. موضوع قباله نکاحیه ثبت شده تحت شماره …………………. دفتر ازدواج شماره…………….. می باشد فقط و منحصراً تعداد …………………. تمام سکه بهار آزادی را به شوهرم آقای …………………………….. فرزند ………………… بشناسنامه ……………………… صادره از ……….. متولد ………………….. ساکن …………………………….. ، بذل و بخشش نموده ام و مقدار ………………………………….. باقیمانده بر ذمه شوهرم با مشخصات بالا می باشد که کما فی السابق عندالمطالبه ، حق اخذ و دریافت آن را دارم و در رابطه با موارد یاد شده هیچ گونه ادعائی از شوهرم با مشخصات بالا نداشته و ندارم.

ضمناً اینجانب ……………………………… با مشخصات ذکرشده در فوق به عنوان شوهر خانم ………………………… با مشخصات بالا با طیب خاطر و رضای کامل نسبت به موارد مندرج در بالا مقر و معترف می باشم . علاوه بر آن

۱- آقای / خانم ………………………. فرزند………….. بشناسنامه ……………………… صادره از …………………. متولد …………….. به شماره ملی ………………………… ساکن ………………………………………………………………………. شغل ………..

۲- آقای / خانم ……………………………… فرزند …………………. بشناسنامه ………………………. صادره از ………………… متولد ……………….. به شماره ملی ……………………….. ساکن …………………………………………………………. شغل ……………… هویت طرفین را تصدیق کردند و ذیل سند را امضاء نمودند.

بتاریخ …. / …. / ………………. هجری شمسی.

نام و نام خانوادگی و امضا و اثر انگشت زوجه                             نام و نام خانوادگی و امضا و اثر انگشت زوج

نام و نام خانوادگی و امضا و اثر انگشت شاهد اول                    نام و نام خانوادگی و امضا و اثر انگشت شاهد دوم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۶/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی